2.25.2015

LOVELY VINTAGE DRESSES




I vintras hade vi besök i butiken av Sagal Hussein Omar från UR-programmet Bäst Klädd som sänts på P4 för att prata om klänningar. Fina festklänningar, ska tilläggas. Programmet skulle sändas lagom till Nobelfesten så Sagal ville prata om hur man kan klä sig i vintage-klänningar på finare festligheter, som en Nobelfest exempelvis. Vill ni lyssna på hur det lät hittar ni programmet här ! Nu lyser iallafall solen lite blygt här i Malmö, de första vårblommorna har hittat upp ur marken, det är skott på var varannan buske och ja, det ska officiellt vara vår. Och med våren kommer en massa skoj ! Det är baler för studerande, det är bröllopsfester, sommarfester och studenter. Ni hör ju, det krävs klänningar ! Jag gick på min första bal när jag var femton bast och skulle sluta nian. Jag hade inte hört talas om vintage än och köpte därför min klänning på samma ställe som varenda nionde-klassare i Malmö gjorde. Det var egentligen inte alls klänningen som jag ville ha, men den jag ville ha (en ljusrosa Askungen-klänning) var för tok för dyr så därför fick det bli en liknande billig variant som ändå gick lös på 2300 kronor. Det var en fruktansvärd gräslig klänning, billigt tyg i en skarp rosa nyans som helt skar sig till min vinterbleka hy, som inte passade min personligheten och som till råga på allt gick sönder på flertalet ställen under själva balen. Fast värst var att jag gick på balen och kände mig fruktansvärt ful och obekväm. Jag avstod från gymnasiebalen bara för att jag vägrade känna som jag gjorde i nian igen.






Men till studenten gick det betydligt bättre ! Jag struntade i det klassiska vita utan slog till på en gyllengul klänning från French Connection i prom dress-stil, för jag hade fortfarande inte förstått att man kunde köpa riktiga vintage-klänningar. (Ni måste komma ihåg att det var innan Elsa Billgren och Etsy och vintagemässor - stenåldern alltså.) Idag finns det inte längre någon tvekan vart jag vänder mig när det är dags för festliga klänningar. Det måste vara vintage. Det är tyger, sömnad och detaljarbeten som andas kvalitet, som smickrar kroppen och som är helt unika. Det går inte att jämföra med en nyköpt klänning, det är dag och natt. Och tillskillnad från min balklänning som jag sålde till en bråkdel av vad mamma betalat för den, så behåller en vintage-klänning sitt värde om man behåller den i samma eller bättre skick. Vem vet ? Håller man kvar i sin klänning i femtio år framåt kanske man kan sälja den för en förmögenheten sen ! Vi har fått en ett gäng olika klänningar - allt från figurnära cocktailklänningar till söta balklänningar - i butiken på Davidshallsgatan så ni är varmt välkomna in och känna, klämma och prova dem. Jag har börjat lägga upp en del på webshopen också och mer kommer att komma de närmsta veckorna. Dags att se fram emot en festlig vår !




 60s In Wonderland Dress : HERE
 60s Dear Love Dress : HERE
 60s Blue Engagement Dress : HERE



 60s Forever Adorable Dress : HERE
 50s Forget Me Not Dress : HERE
 50s Garden Party Dress : HERE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar