6.17.2015

ABOUT | THE SUIT LOOK




I'm alive ! Tillbaka i normal verklighet efter en några galna dagar med förberedelser och inspelning av IKEAs julfilm. Jag tänkte ju att det här skulle bli det bästa av två världar för jag älskar julen och jag älskar sommar, så att få skapa julkänsla i värme och solsken kändes som en saga. Så fel ! Det var en mardröm ! Vet ni att det är helt omöjligt att få tag på en gran som ser ut som en gran gör på vintern (dem ser ju inte ut som sig själva på sommaren, det kan jag säga), att hitta valnötter med skal, en vacker mistel, pepparkaksdeg och annat som bara välter över en på vintern ? För att inte tala om dem Halloween-element som också skulle in i filmen (ni får se den sen så ni förstår) som Halloween-dräkter till barn och en stor orange pumpa ? Jag fick baka min egen pepparkaksdeg som blev en katastrof, jag fick bygga min egen mistel av gröna skott buxbom och vita pärlor, vandra en mil efter en gran som såg någorlunda normal ut och pyssla ihop egna Halloween-dräkter. Väl på plats igår så gick allting fel, fel, fel. Det enda bra med dagen igår var att jag inte fick sparken, den var liksom på den nivån det låg. Istället fick jag bokat ännu en IKEA-reklaminspelning till nästa vecka så får jag baske mig gottgöra allt med råge då. Den ända trösten i gårdagens katastrof var att mitt Instagram-flöde svämmade över av bilder från Pitti Uomo i Florens. Bild efter bild av dem mest välklädda män i hela världen, vars garderob och stilkänsla gör mig så avundsjuk. Dem visar verkligen hur tar ut svängarna med en klassik, väldressad stil. Jag tog mig ju äntligen i kragen för ett tag sedan och tog bort alla gamla saker som låg på hemsidan och började istället fylla på med nya kostymer. 






Både jag och mamma är ju riktigt stora fan av gamla kostymer. Jag vet när vi tog över MANI att jag hade jättesvårt med saker som dubbelknäppning och de bredare slagen, men det ändrades på ungefär två dagar och håller i sig än idag. Är så trött på alla dessa moderna slimmade smala och trygga kostymer ! Let's go crazy istället. Vi kan ju börja med att prata om hur en kostym ska sitta för det är ganska många killar som inte har riktig koll på det eller sitter på felaktig fakta. Så, nummer ett är samma som gäller för tjejer, att hitta den modell som passar din kroppstyp. Precis som kvinnor så ser män olika ut och precis som kvinnor så klär inte män så bra i alla typer av modeller. Är du mycket smal så ska du ha smala slag på kavajen, är du i en mellanstorlek kan man ha något bredare slag och är du stor ska man ha bredare slag. Är man kort och smal ska man ha en hög knäppning och med tre knappa och korta slag, är man större och längre ska man ha en låg knäppning med två knappar och långa slag. Är man lång bör man ha halvlång slag. En dubbelknäppning fungerar bra så länge man inte har en stor mage. Hänger ni med ? Många (alla?) sidor på nätet menar att det är tvärtom, men efter att ha hjälp så många olika killar att prova olika typer av kostymer så håller jag mig till min egen erfarenhet. Men i slutändan handlar det ju bara om att prova sig fram och se vad man känner sig bekvämast med.






Nummer två är passformen. En tumregel är att det inte ska bli några veck i tyget när man bär sin kostym och det kan jag nog hålla med om. Det ska se slätt ut, helt enkelt. Men kläder kan ju alltid ändras ! Så är man beredd på att lämna in en kostym till en duktig skräddare för att få en perfekt passad kostym, så tycker jag att man kollar att kavajen sitter bra över axlarna eftersom axlarna är det som kostar mest att ändra. Många tycker att kavajerna sitter trångt fast allting sitter som det ska, men en kavaj är en kavaj, inte en urtvättad t-shirt. Flera av mina klänningar är inte så bekväma eller rörliga men dem är snygga på så man biter ihop för den saken. Det finns en sak som jag har hört ihjäl mig på och det är följande: Ärmen är för kort. Tro mig, är ärmen för kort är jag den första som säger till. Killar sträcker upp sina händer i luften och säger att ärmen är nog lite kort eftersom den inte täcker halva handen. För att kolla om ärmen är lagom i längd sträcker du inte upp dina händer. Nej, nej ! Ställ dig vid en spegel och låt armarna hänga längst sidorna. Kavajens ärmar ska vara så långa att du ser ungefär tre-fyra centimeter skjortärmen. Anledningen till det är så klart för att man vill visa upp sina fina manschettknappar. Enda undantaget till detta är om du planerar att använda din kavaj som ett ytterplagg eller bära kavaj med en t-shirt under. Då ska kavajens är sluta där skjortärmen annars skulle ha slutat. Är ärmen ändå för kort, eller kanske för lång, så är det världens enklaste sak för en skräddare att fixa till !






 Sedan är det den där nedersta knappen, är det regel på att den inte ska var knäppt ? Jag har inte pratat med någon kostymtillverkare om detta, men det menas ju att om man knäpper den nedersta knappen så försvinner den korrekta passformen på kavajen. Det sägs att det startade i England under tidigt 1900-tal och jag har säker kollat igen två hundra bilder på herrar från olika årtionden och hur dem bär sin kostym och här kommer min dom: om knappar ska vara knäppta eller inte är en mode-grej. Nytillverkade kostymer idag är säkert sydda efter tesen att understa knappen inte ska vara knäppt och därför tappar man garanterat kavajens passformen om man knäpper den. Men ser man bakåt i tiden hittar man alla möjliga varianter och passformen på kostymerna varierar ju kraftigt. Provar man en kavaj och den sitter bra men det går inte riktigt att knäppa den nedersta knappen, då ska den nog inte vara knäppt. Det här är bara ett exempel på alla regler som finns runt kostymer, men jag tycker att man ska våga bryta dem så länge allting ser bra ut. Ta en titt på bildena från Pitti Uomo bara !





 60s P. Connor Suspenders : HERE
 70s Gatsby Suit : HERE
 20s Balsan Boater Hat : HERE



 60s Alfred Bow Tie : HERE
 50s Burlington Suit : HERE
 60s Betram Scarf : HERE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar