9.02.2015

GOODBYE, SUMMER




Så, nu är september och början på hösten här ! Det vet jag, för både igår och idag när jag cyklade in till butiken fick jag kämpa mig igenom en mindre orkan som är typisk för alla årstider utom sommaren. Tycker dock att dem senaste månaderna bara flugit förbi utan att det känns som man gjort något alls, men när man väl tänker efter så har man fått gjort en hel del. Så här kommer ett urval av vad jag lyckats hitta på den här sommaren, trots jobb och dåligt väder ! Och sommaren startade väl någon gång i juni, med tre inspelningar för Ikea. Två som gick väldigt bra, och så den katastrofala julreklamen. Sommarens stora ångest, men jag har lärt mig massor och försöker även se till att jag minns det jag ändå lyckades med vilket i och för sig bara var en sak - pepparkakshuset. Det var också efter sommaren sista inspelning i juni som jag cyklade ner till stranden och somnade utan att ha smort in mig ordentligt med solkräm och resultatet av det sitter i som ett mörkbrunt minne än idag. Ser typ ut som jag har en smittsam hudsjukdom runt armhålorna och halsen ? En borde ju tycka att man lärt sig en läxa av det, men bara tre dagar senare åkte jag iväg med T och Andrea till Österlen och såg till att bränna min baksida så illa att jag fick sova med blöta handdukar på ryggen och låren tre dagar i sträck. Det var för övrigt ändå sommarens finaste dagar där på Österlen. Trettio grader varmt i luften, vindstilla, sol, vackra vyer, god mat, en chans att vila ut och att göra något ihop med sina närmsta vänner. Kommer tänka tillbaka på den helgen resten av livet.






Det bästa som kom ur den här sommaren var att jag äntligen fick tummarna loss att ta tag i vardagsrummet och i samma veva rensa ut balkongen. Hur länge har jag dragit på det ? Jo, sex år. Men jag hade aldrig kommit på att måla golvet på det här viset för sex år sedan, så ibland är det kanske bra att vänta tills rätt idé kommer fram ? Just att rensa ut balkongen kändes aningens som en befrielse för jag hade knappt märkt hur mycket grejer och annat skit som smugit sig ut där. Tror mamma och jag körde två fulla omgångar till återvinningen. Och den fula balkongmattan som säkert legat där och samlat skit dem senaste trettio åren fick också följa med. Istället målade jag balkonggolvet och vardagsrumsgolvet i den vackraste nattblå nyansen och är fortfarande så himla nöjd med det ! Fick även upp lister i vardagsrummet samt möblerat om och vardagsrummet blev plötsligt så lyxigt som det bara kan bli i ett miljonprojekts-hus. Och eftersom balkongen äntligen blivit fräsch och lagom tom så har jag kunnat ligga därute på lediga dagar och lapa sol och läsa, bara till att slänga ut en massa kuddar och filtar på golvet och sedan gosa ner sig ! Några extra varma dagar har jag till och med blåst upp min lilla pool på balkongen och legat där och plaskat. Inte fy skam med privat pool när man bor i lägenhet, ska jag säga !






Min nästkusins bröllop var var väl säsongens stora händelsen. Våra familjer är väldigt nära varandra och vi såg alla fram emot att få vara där. Innan bröllopet åkte mamma och jag till Köpenhamn för att leta kläder och det var också en sådan där varm, solig och avslappnad dag som man kommer minnas länge. Mamma gick iallafall bananas inne på Torvehallerne och köpte på sig diverse delikatesser, grönsaker, växter och oljor som vi sedan åkte hem och åt upp samma kväll. Själv kom jag hem med världens största blombukett och en klänning att dö för. Plus att jag åt en riktigt god pizza ! Bröllopet var för övrigt superfint. Väldigt smart av mig att spara in på sminket för jag grät som en läckande kran genom hela vigseln och middagen. Finast var brudens tal till min kusin, var rakt och ärligt från hjärtat. Grät extra mycket just då. I övrigt har det ändå varit en lugn sommar. Jag har unnat mig att hålla stängt i butiken när det var extra fina dagar, jag har kunnat vara ute i stallet, på stranden, hänga med vänner, läsa och mysa med katterna. Nu ser jag jättemycket fram emot Sicilien om tre veckor. Där kommer det fortfarande vara sommar och jag ska trycka i mig italiensk mat och dryck, läsa minst fyra böcker och äta minst tolv glasstrutar, halvsova i en solstol, ta tusen bilder på vackra hus samt bada och yoga. Och när jag kommer hem igen så kommer det vara höst på riktigt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar