5.06.2016

FILM OF THE WEEK



Det är fredag, solen skiner och det sista man vill idag är att sitta inne och se på film. Så därför tänkte jag tipsa om en film som man egentligen inte vill se: The Atonement. Jag har en svår hatkärlek till Atonement, eller Försoning som den heter på svenska. Det är utan tvekan den visuellt vackraste filmen någonsin, den har en grön ton i sig som gör den alldeles speciell, miljöerna och kläderna får mig att segna ihop och dö av lycka, men själva handlingen fyller mig med så mycket ångest. Den utspelar sig i början av andra världskriget och handlar mest om ett ungt kärlekspar som skiljs åt innan dem får en chans att vara tillsammans (Kiera Knightley spelar den kvinnliga rollen, surprise ! Har i och för sig en crush på den manliga skådespelaren, James McAvoy, också) och ett barn som försöker förstå den vuxna världen genom det hon ser. Fruktansvärd film, har bara sett hela en eller två gånger. Däremot brukar jag se den första halvtimmen med jämna mellanrum bara för miljöerna och kläderna.






Överklassen, sommar, sent 1930-tal. Det är överdådiga hus, det är blomster och dammiga toner och varmt sommarljus och så himla, himla vackert. Jag vill ha alltihop. Det som Kiera Knightley har på sig här ovan vill jag sno rakt av varje gång jag ser den här scenen och då kom filmen ändå år 2007, så jag har ändå haft några år på mig att ändra uppfattning om den. Ännu ett bevis på att rätt grejer aldrig går ur tiden ! Just 1930-talet har något alldeles särskilt över sig - det är svalt, skirt, kvinnligt och romantiskt. Får vi in något från det årtiondet så kan man vara säkert på att det är något otroligt vackert. Jag brukar köpa mycket 1970-talskläder som är just 1930-talsinspirerat men som är tåligare i sömnad och material. Den här klänningen är till ett lysande exempel på just det och jag köpte den faktiskt för att den påminde om något som hade kunnat vara med i Atonement.






Som sagt, jag brukar kolla på den här filmen ganska ofta men stänger alltid av när det börjar att rasa samman. Vill man se något riktigt vackert och inspirerande tycker jag absolut man ska ge den en chans, men det är på egen risk hur länge man klarar av att kolla. Efter dem här vackra scenerna är det mycket krigsscener, så gillar man 40-talets militärmode är den perfekt för en även längre in. Själv håller jag mig till det skira och fina och frossar i allt Kiera Knightley har på sig och varje miljö som dem vistas i. The Atonement har dessutom gett mig mitt livs klänningskärlek som får mitt hjärta att rusa varje gång jag ser den, trots att jag har sett filmen i snart tio års tid !


...nämligen den här gröna historien i flytande silke. Hur kan något vara så perfekt ?







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar