4.18.2013

ABOUT INSPIRATION




Så här när man sitter och jobbar väldigt kreativt som jag gör just nu, är det kanske lämpligt att prata lite om inspiration. Jag har alltid funnit det väldigt lätt att bli inspirerad med förklaringen att jag tycker det jag gör är så fruktansvärt kul. När mina klasskamrater emellanåt under produktdesignutbildningen tappade inspirationen kunde jag inte alls relatera till det, det var ju bara att plocka upp den igen, tyckte jag. Så började år 2012, först väldigt bra, sedan vände det på ett ögonblick. Jag tappade all lust till att göra någonting. Betala räkningarna, gå till skolan, jobba - det var bara några av de saker som jag inte längre gjorde. Och det fanns inte längre någon kraft i mig som kunde tvinga mig att ta tag i det heller. Men värst var att all kreativitet och all inspiration var helt som bortblåst. Som tur var läker tiden alla sår och efter sex månader av ingenting började allt sakta bli som vanligt igen under hösten. Mot slutet av året var jag nästan helt som återställd och började bli hungrig efter att göra och skapa saker igen. Det var först när hungern kom tillbaka som jag insåg hur tomt det hade varit i mig under året och hur hemskt det kändes. Det här med inspiration och kreativitet är inget som dimper ner i brevlådan när man önskar. Man måste orka leta upp det och tvinga i sig det, hela tiden, för att hålla sig på hugget. Och för min del framförallt för att hålla mig lycklig och driven. Förra året var mitt värsta år någonsin. Nu slukar jag allt som det vore ett enormt paket med Ben&Jerry-glass, mest för att jag är livrädd att känna mig tom igen. Kanske förde alltihop med sig någonting bra också, för jag känner att jag ligger på en helt annan nivå av kreativitet än vad jag gjorde tidigare. Nu ska jag återgå till mitt skissande och pressa mig själv till att leverera ännu mer eftersom jag har så jäkla mycket hunger och inspiration i mig som bara måste ta vägen någonstans !


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar