12.12.2014

INSPO | NEW YEAR'S EVE


➸ 40s Hollywood Glamour Fur Cape : HERE
➸ 70s Eliette Dress : HERE



För mig är nyårsklänningen - eller klädseln - det jag ser fram emot mest varje år. Jag går inte så mycket på fina fester, bröllop eller andra tillställningar där man verkligen kan glassa på, så nyårsafton det får vara min spikade uppklädda kväll varje år. Och ingen ska anklaga mig för att inte satsa. I Amsterdam stod jag iförd en lång aftonklänning täkt med blå och silvriga paljetter ihop med ett par glittriga högklackade skor på en pub på en bakgata och drack billigt vin. Jag såg på raketerna i Berlin iförd en glamourös 60-talsklänning täckt i spets. Och förra året i Prag kände jag mig urfin i min 20-inspirerade klänning och min fuskpäls. I år har jag velat lite fram och tillbaka. Vi har en jättefin klänning i butiken med svart tajt sammetskjol och genomskinlig topp täkt av paljetter som lätt hade varit en kandidat.... om jag bara inte hade lagt på mig några extra kilon runt höfterna så att jag faktiskt kunde, typ, sitta ner i klänningen ? Och det finns inte en chans i världen att jag skulle hålla igen med gottigheter nu när årets frossar-veckor står för dörren. Nooo way. Nästa kandidat ! Istället såg jag framför mig en en lång kjol täckt med paljetter som man kunde matcha med en enkel långärmad tröja. Nerklädd glamour. Men jag har letat över hela internet och i samtliga av Malmös butiker och jag kunde inte hitta en enda rolig kjol inom rimlig budget som kunde funka. Plockade fram en röd aftonklänning ur garderoben täkt i paljetter och diamanter och tänkte att man kanske kunde ha en tröja utanpå den. Tanken var god, men verkligheten... inte så god. Så bara snubblade jag över den. Såg lite sjaskig ut på galgen så som de bästa kläderna brukar göra. En klänning från sjuttiotalet i svart sammet, med diskreta axelvaddar, djup urringning och en drapering som liksom framhävde midjan och kramade om de där runda höfterna på ett bra sätt. Och så var jag på banan igen ! Tänker mig klänningen ihop med stort vågigt 70-talshår, korallrött läppstift, glittriga högklackade skor och riktigt mycket eyeliner. Och kom dessutom till insikten att om man njutit så mycket av glass, kakor, bröd, godis och ostbågar som jag gjort, då ska man inte vara orättvis mot sin kropp och tvinga ner den i kläder som inte alls funkar för sin kroppstyp. Det är bara en stor orättvis otjänst. Bjuder iallafall på lite nyårsinspiration, lagom på en fredag !




60s Rod Taylor Tuxedo Suit : HERE
50s Old Regency Fur Stole : HERE
➸ 70s Shades Of Dust Shoes : HERE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar