4.03.2015

ABOUT | BIGGER SIZES




Det kommer rätt så ofta frågor kring huruvida människor var mindre för i tiden. Jag har inte läst några rapporter eller så utan mest gjort min egen lilla hobby-undersökning (jag måste ju gått igenom tusentals vintage-plagg under åren så känner ändå att den är rätt duglig) och utifrån den så kan jag svara ja, man var mindre förr. Och då pratar vi inte bara om ett mindre midjemått, utan att man som människa var proportionerligt mindre. Man hade mindre fötter, mindre huvud, mindre händer och mindre kropp. Men ju närmare modern tid man kommer, desto mer ökas kroppens storlek på och därmed också klädstorlekarna. Vad det beror på finns det säkerligen forskning på, men jag tror ju helt klart att mer mat och ökad köttkonsumtion är en bidragande faktor. Även om det är svårt att hitta äldre kläder som fungerar för vår storlek idag så är det ju inte en total omöjlighet, om än lite mer ovanligt. För ett tag sedan kom här till exemplet in fyra stycken hattar från tidigt 1920-tal som passade mig, och jag har ett jättestort huvud ! Att kläderna var mindre för märks extra tydligt om man är en modern kvinna.






Kvinnors kläder under 1900-talet följer ju även sin tids rådande mode och det pratas ofta om rätt tydliga siluetter som särskiljer ett visst årtionde från ett annat. Vill man väldigt gärna bära vintage-kläder kan det först vara bra att ta en god titt på sin egen kropp. Hur ser den ut ? Vilka former finns ? Vad vill man framhäva ? Vilken årtiondes siluett skulle passa min kropp ? Ställer jag dem frågorna om min egen kropp så vet jag att det är femtiotalets kläder som gäller. Jag har en smal midja i förhållande till mina runda höfter och det bästa för min kropp är kjolar eller klänningar som sitter åt i midjan med mycket tyg i kjolen som faller utåt. Det är ju lite synd, eftersom min personliga smak hellre skulle vilja ha raka, lite lösare klänningar men eftersom min form är så kurvig så sitter raka kläder helt enkelt inte bra på mig. Och det får man acceptera ibland, att ens kropp inte är byggd för att passa i alla typer kläder och så får man göra sitt bästa jobb med det man har ! Sedan får man inte heller glömma en viktig aspekt när det kommer till hur man klädde i sig förr. Kvinnor använde sig av underkläder för att forma sin kropp i helt annan utsträckning än vad man gör idag. Under tidigt 1900-tal skulle kvinnan se mogen ut och man använde sig av korsetter med inbyggda metallskenor för att få till en S-form med runda höfter, smal midja och hög byst. Sedan ändrades modet och korsetten som vid denna tidpunkten nådde ner till knäet, gjorde istället att man fick en lång och smal kropp. Under tjugotalet såg korsetterna till att man fick en kropp rak och formlös som en pojkes. Och så fortsatte det i några årtionden till. Så man ska inte vara så negativ mot sig själv om man hoppar i en klänning från förr iförd en modern trosa och bh, för oftast krävdes det betydligt mer avancerade underkläder för att få plagget att sitta snyggt.






Man får även tänka på att de flesta spektakulära bal- och bröllopsklänningarna bars av unga flickor. Det var inte så vanligt att man gifte sig i trettioårsåldern som man kanske gör idag, utan man gifte sig i tonåren. De flesta klänningarna som får mest uppmärksamhet i butiken är balklänningar, förlovningsklänningar och brudklänningar som användes av sina ursprungliga ägare när dem var i tonårsåldern och som de sedan valt att spara i många år eftersom klänningarna varit en del av väldigt speciella tillfällen. Andra kläder som man burit när man blivit äldre och större rensar man ju lätt bort under tidens gång om de inte har varit betydelsefulla. Och att jämföra en tonårskropp med en vuxen kvinnas kropp är väldigt dumt. Så inte nog med att man var mindre förr, om klänningen dessutom bars av en ung flicka så är det inte så konstigt det upplevs som att allting är för litet för en. Jag hade exempelvis aldrig kommit i min balklänning från högstadiet idag. Sista grejen är att mindre storlekar i kläderna oftast ser mer tilltalade ut på galgen än vad större storlekar gör och därför provar man hellre för små storlekar. Tänk inte så ! Vintagekläder utför magi när det passar, oavsett hur dem ser ut på galgen, dem är sydda för att smickra varenda lite kurva och plockar fram det bästa ur en figur. På vår webshop försöker vi få upp olika storlekar (som de tre klänningarna här nedan) men tyvärr har jag bara en storlek på dockan, så allting ser ju ut att vara pyttelitet. Men varje plagg har utsatt storlek och mått och man kan alltid skicka iväg ett mail för fråga om vad det finns för något i ens egen storlek !




 70s Annie Hall Dress : HERE
 60s Aztek Dress : HERE
 70s Snowdrop Dress : HERE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar