4.30.2015

RIGHT NOW...




Just nu...


 ♥ 
...tänker jag på mina stackars systrar som sitter i parken i Lund och blir blöta av regnet. Själv har jag aldrig firat Valborg i Lund. (Jag är inte så mycket för aktiviteter som innefattar Sitta direkt på marken och Bajamajor. Det är också anledningen till att jag aldrig varit på en riktig festival.) Fast å andra sidan har jag typ aldrig firat Valborg över huvud taget. Valborg hamnar i samma fack som midsommar och nyårsafton - det är galen press på att man måste göra saker och ha skitkul men i slutändan sitter man på en tråkig hemmafest och bara önskar att man kunde åka hem och kolla på tv. Hade mina föräldrar bott kvar i Klagshamn hade jag nog åkt dit och käkat middag och kanske cyklat ner till hamnen för att se när dem tänder brasan, men nu är ju alla i min familj plötsligt stadsbor så jag ska istället träffa Alice, snacka skit och käka middag. Jag hoppas ni får en bra Valborg, oavsett om ni festar, umgås med familj och vänner eller bara sitter ock kollar på tv ! I morgon, 1 maj, har vi öppet mellan klockan 12-16.


 ♥ 
...är jag även mitt uppe i att anpassa butiken till det varma sköna vädret (som just nu lyser brutalt med sin frånvaro). Så bort med pälsar, stickade mössor, vantar och en del tjockare jackor. Istället säger vi hej till mer antik bomull (min favorit, ni vet ju hur stor förespråkare jag är för just det), svala underkläder från 30-talet, gamla oanvända bikinis och baddräkter, söta små hattar, jeansjackor och fler kostymer. Jag håller på att jaga ett kamerastativ så jag kan börja fota kläder igen, till dess - håll ut !






 ♥ 
...är jag i full fart med att avsluta renoveringen av mina golv därhemma. Så många år det har tagit att bestämma sig ! För två år sedan lade jag in ett nytt golv i kök och hall och sedan dess har jag velat fram och tillbaka om hur jag ska göra med golven i sovrummet och vardagsrummet, som just nu är vanligt träparkett. Tills för ganska nyligen var jag bergsäker på att jag skulle slipa om dem och lacka, men när vi var på inspelningen för IKEA för några veckor sedan hade ägarna till huset vi filmade i målat sina golv helt underbart. Och då bestämde jag mig för att jag skulle måla mina parkettgolv. (Mot alla golv-experters fasa!) Men målade golv är ju faktiskt något av det finaste som finns och inget parkettgolv i världen ska hålla mina drömmar tillbaka ! Nu har jag bestämt mig för en härlig mörkt gråblå nyans som funkar fint ihop med golvet i hall och kök. Håller på att slipa av lacken nu och kan verkligen inte förstå varför jag ville behålla den där gräsliga träfärgen ! Nej, grått it is !


 ♥ 
...drömmer jag om London. Det var någonting särskilt med att få komma bort en stund från Malmö, dricka engelsk cider och shoppa vintage till sig själv. Och extra mysigt när det var med familjen förstås ! Uppdatering angående flygrädslan: familjen tvingade i mig en lugnande tablett innan start. Jag storvägrade in i det sista med motiveringen att jag var rädd att jag skulle bli knäpp, varpå mamma drog fram guilt-kortet att jag aldrig kommer kunna göra något i mitt liv om jag inte ens vågar svälja en liten tablett. Så jag svalde tabletten i ren trots och en helt ny värld öppnade sig ! Den innehöll inga rosa elefanter eller annat konstigt, utan bara att jag kunde sitta i flygplanet utan att vara helt lamslagen av skräck. Och eftersom skräcken inte tog över klarade jag av att resonera förnuftigt med mig själv och lyssna på det ! På vägen hem svalde jag tabletten direkt, utan tjafs. Och det är så konstigt för nu i efterhand känner jag mig fortfarande lugn när jag tänker på flygplan. I vanliga fall brukar jag få panik bara jag ser ett plan flyga förbi uppe i himlen, men nu känns det bara... mysigt ? Typ som att åka tåg. Det där är knäppt. Kan det vara så att jag blivit botade från min flygrädsla efter tio plågsamma år av dödsångest, tack vare lugnande tabletter ? Sicilien-flygturen får väl bli avgörande.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar