6.24.2015

LAUNDERING & CLEANING




Om ni precis som jag är en "snabbfixare", en sådan som sliter fram silvertejpen så fort något går sönder oavsett om det är en söm på en klänning eller trasigt porslin - då är det här inlägget till er ! Mina högst beprövade och något lata tvättråd när det kommer till vintagekläder ! Internet kryllar av tips på hur man bäst tvättar sina vintagekläder, men vem orkar läsa igenom allt det ? Och visst, det finns proffs som kan ta emot ens kläder för tvättning men det kräver planering och jag behöver ha det här klänningen ren tills i morgon ! Så här kommer mina tvättråd:


 Tvätta inte dina kläder. Idag tvättas kläder alldeles för mycket vilket inte bara sliter på miljön, utan även på dina kläder. Lufta istället kläderna (vilket i min värld är lika med att jag bara hänger in dem i garderoben igen) och borsta av dem med en klädborste. Blir det någon fläck så ta bort fläcken separat utan tvättmaskin och låt plagget få ett bad om det börjar lukta.


Utnyttja ditt badrum ! Alla mina vintagekläder tvättas i badrummet. Är det enstaka mindre plagg så tvättar jag bara av dem under kranen, är det klänningar eller flera plagg så lägger jag dem i blöt i badkaret. Är det kappor eller jackor så hänger jag dem i duschen och duschar av dem. Jag använder flytande diskmedel (genomskinligt, ej färgat), mest för att jag alltid har det hemma och inte orkar lägga ut pengar på specialtvättmedel. Men tydligen så ska diskmedel vara väldigt bra på att lösa upp fläckar på kläder. Ibland tar jag även i lite schampoo för doftens skull.


Har jag ändå bokat tvättrummet så händer det att vissa icke ömtåliga saker hamnar i tvättmaskinen. Då brukar jag antingen välja handtvätt eller fintvätt kort-program. Jag vågar nog säga att dem flesta vintagekläder klarar maskintvätt, utom balklänningar, kostymer och jackor såklart !


Om jag får en fläck på mina kläder som diskmedel ej biter på så har jag två saker i butiken som jag använder. Det ena är Vanish fläckborttagning och det andra är galltvål (vi har beställt vår från nätet och en tvål håller i en evighet). Är det ett väldigt ömtåligt tyg är Vanish inget jag rekommenderar för det är nästan frätande, medan galltvål är väldigt snällt och fungerar på allt. Jag brukar ta Vanish först och sedan gnugga på med galltvålen. Därefter sköljer jag av fläcken med vatten. Ibland måste det upprepas några gånger innan fläcken försvinner helt.


Hade jag haft en trädgård hade jag torkat mina kläder på en tvättlina. Till dess så får kläderna torka hängandes på en galge i badrummet, obs, obs, viktigt att det är en plastgalge. Hängde upp en stickad topp på en trägalge en gång och det vita tyget sög liksom till sig träet och det blev fläckar som inte gick bort. Det misstaget gör jag aldrig om igen !


Mamma har investerat i ett ångstrykjärn till butiken, men hemma hos mig finns bara ett halvgammalt, billig strykjärn som jag räddat från att slängas. Fördelen med att tvätta sina kläder i badkaret och låta dem hängtorka är att dem inte behövs strykas när dem torkat, men ibland så måste strykjärnet fram ändå. Nuförtiden använder jag strykjärnet som ett ångstrykjärn. Jag fyller på ordentligt med vatten, sätter jag ingång extra mycket ånga och sedan så ser jag till att det fortsätter komma mycket ånga hela tiden när jag stryker. Är det ömtåliga tyger så kan man nästa hålla strykjärnet någon centimeter från tyget och bara mata på med ånga.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar