4.28.2016

FILM OF THE WEEK

Det är torsdag, regnet smattrar utanför och jag vill helst bara kura ner man i soffan med ett täcke och en bra film och försvinna bort i en annan tid ett tag. När det kommer till film så är det två kategorier som jag föredrar. Den ena är lite mer otippat "action", typ Maze Runner, Matrix, Batman, Prometheus och liknande. Den andra är kanske inte lika oväntad - nämligen historiska kostymdrama. Älskar kostymdrama, särskilt dem som är baserade på verkliga händelser eller romaner, med kvinnliga huvudroller, vackra miljöer och vackra kläder. Jag tänkte iallafall börja dela med mig av mina bästa kostymfilmer och startar med den jag såg senast, igår för att vara exakt !






Jag har världens största crush på Kiera Knightley och det var helt enkelt därför jag valde att kolla på A Dangerous Method. (Kan ju redan nu erkänna att hon är med i nittio procent av mina bästa kostymdraman.) Iallafall, i A Dangerous Method spelar hon Sabina Spielrein som i början av 1900-talet vårdas av doktor Carl Jung enligt Freuds teorier om psykoanalys. Hans metoder hjälper henne att komma på rätsida med sig själv och hon får börja assistera honom i hans arbete som en del i sitt tillfrisknande. Efter att hon friskförklaras återgår Sabina till att läsa medicin på universitetet och inleder en affär med Jung. Sabina Spielrein var i verkligheten både patient, elev, kollega och älskarinna till Carl Jung, även om det är det sistnämnda som hon varit mest känd som och det var så klart den biten som filmen handlade mest om också. Idag ses hon i högre grad som en innovativ och viktig tänkare som vågade bryta mot fraktionerna och föra in feminism i psykologin.






Okej, nog om vad filmen handlar om för vem bryr sig om det, låt oss titta på kläderna ! Jag blev helt galen i att Sabina uteslutande hade vita bomullstoppar, för även om det är dem som är lättast att hitta idag så är det också dem som syns minst på film. Hur kan något så enkelt vara så fruktansvärt vackert ? Fick ett enormt sug av att klä mig i en sekelskiftskjol av tunnast bomull, en grå t-shirt och sandaler eller en vit skjorta med hög krage, höga ljusa jeans och slitna sneakers. Och sedan toppa looken med ett osminkat ansikte och en slarvig fläta (som jag aldrig får till på grund av tunt och kort hår, men en kan ju drömma!). Den perfekta, svala sommarstilen !






Det fanns givetvis män med i filmen också, fast den enda som stack ut där var den bohemiska psykoanalytikern och anarkisten Otto Gross. Antagligen för att han var den enda som inte hade stärkt krage och svart kostym. Istället bar han nog typexemplet på en bra look. Är det edwardianskt, 1940-tal, nutid, framtid ? - ingen vet för den funkar överallt. Jag skulle nog dö om vi fick in en sådan kostym i butiken. Skitsnygg till bruna läderkängor. Från ett rent visuellt perspektiv var A Dangerous Method klockren och fruktansvärt vacker. Kände mig för ett tag redo att anamma den edwardianska stilen fullt ut. Sedan gillar jag att den hade ett rätt lågmält slut, hatar när någon dör eller när det slutar alldeles för lyckligt. Plus att jag fick en liten historielektion, vilket jag alltid uppskattar !




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar