4.08.2016

NEW IN | GAS SHIRTS




På MANI älskar vi kostymer allra mest när det kommer till herrkläder, men i veckan kom det in något annat som ligger oss varmt om hjärtat - nämligen arbetarskjortor ! Den här gången var det gasskjortor från militären som kom in i både svart och grönt och som passade fint ihop med de arbetarjackor som är kvar sedan i somras. Det är ju något extra särskilt med arbetskläder. Det kan ha och göra med att kvaliteten är så bra att dem sällan slits fult, tvärtom blir dem bara snyggare och snyggare. Kan också ha och göra med att dem avger någon slags attityd som tilltalar mig. Det är ångor särskilt med dem plaggen bara.






Vad vet jag om arbetarjackor då ? Jag vet att dem är föregångare till de jackor vi bär idag och att dem togs fram under 1800-talet. Då var arbetarjackor standard för män som arbetade inom industrier och andra yrken som urbaniseringen fört med sig. Men just gasskjortorna vet jag inte så mycket om, mer än att det är en skyddsskjorta. Om någon har en aning om när man bar dem får ni gärna hojta till ! Dem är iallafall precis som arbetarjackorna gjorda av rejäl bomull, är i samma modell och har knäppning framtill med stora knappar. Däremot har gasskjortorna muddar på ärmarna (som man alltid kan klippa av om man vill ha det mer som en vanlig jacka) och knäppningen går genom två hål, för att hålla tätt skulle jag gissa. Dem har även en stående krage vilket känns nytt, men är utan fickor. (Minus för dem som vill använda skjortorna som jacka istället.)






Så när kan man använda sin arbetarjacka eller skyddsskjorta då ? Ja, precis när man vill, tänker jag. Själv har jag två arbetarskjortor som har åkt på både när man grovjobbar och när man ska vara fin på fest. Beror helt på vad man bär till, som alltid ! Funderar på att lägga vantarna på en svart skyddsskjorta också och ha den till svarta jeans och loafers. Kanske med en vit t-shirt under och lite röda läppar nu när våren är på väg ? Både skjortorna och jackorna finns i butiken på Davidshallsgatan och kommer snart att finnas på webshopen också.

Trevlig helg på er !





All Items : MANI

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar