9.08.2016

MANI


För någon dag sedan satt jag och gick igenom gamla bilder (ni ska veta att det svämmar över av sådana här!) och tänkte att det skulle vara kul att sätta alla produktbilder jämte varandra så man kan se vad som har hänt de senaste åren. Nu i september är det ju ändå fem år sedan webshopen öppnade upp så helt värt att ta en titt på !






I juli 2011 packade vi ihop 140 plagg och åkte ut till en studio vid busshallarna för att fotografera. Vi skulle lansera MANIs webshop och behövde ha något att fylla upp den med. Therese kille Martin stod för utrustning och framför kameran trängdes mina klasskompisar Ulf, Sofie, Nicholas och min syster Amanda. Det blev en väldigt hektisk men rolig dag. Som ni ser var det inte superkvalitet på någonting, annat än att det vara skarpa och klara bilder. Vi var dock nöjda ändå och lanserad hemsidan med samtliga bilder under september !






Sedan hände inte så mycket med hemsidan på ungefär nio månader. Det blev inga nya bilder på grund av att det var svårt att att lösa rent praktiskt. Men i juni 2012 hyrde vi in oss på Fabriken och jag slet fram min gamla Canon och började fotografera hej vilt. Kvaliteten på det hela var superdålig och hur mycket jag än trilskades med kamera och blixtrar fick jag aldrig kläm på det. Å andra sidan började webshopen fyllas på med grejer igen och det var väl det viktigaste.






Det här med att ha modeller är ju väldigt bra men oerhört svårt att få ihop. Så jag började testa om det var möjligt att fotografera utan modell. Resultatet blev så här och inte direkt strålande. Tanken om modell-löst fotograferande skulle dock återvända längre fram...






Under hösten och vintern 2012 tog Ion över fotograferingen och då blev det ordning på torpet igen ! Han levererade finfina bilder både med och utan modell och webshopen såg bättre ut än någonsin. Dock förtjänade Ion rätt betalt för sitt arbete och det kunde vi inte ge honom så vi fick tacka honom för väl genomfört arbete och så blev hemsidan liggandes igen.






Under hösten 2013 fick jag nog med att det skulle vara så himla svårt att få upp produkter på hemsidan. Så jag dammade av Canon:en igen och begav mig ut för att hitta ett bra ställe att fotografera på. Ni som minns butiken på Kärleksgatan vet att det var alldeles för liten för att lyckas få ihop någon skaplig bild alls, men den här dörren vid Davidshalls torg blev perfekt ! Nu fick våra dockor hoppa in som modeller och dem underlättade himla mycket. Även huvudlösa mannekängen fick rycka in när något plagg var för smalt för de vanliga dockorna. Webshopen började uppdateras frekvent och det var kul att se vilken skillnad det gjorde. Dock drömde jag fortfarande om att kunna fota framför en vit bakgrund...






....och i september 2014 slog drömmen äntligen in ! MANI bytande lokal och helt plötsligt fanns här plats, massor av plats, att fotografera på ! Fast nu var ljuset ett problem. Den nya lokalen var mörk och lösningen fick bli rejäla lampor i både varm och kall ton. Jag satte igång och experimentera fram med ljus, kamera och efterretush. Dockorna vändes med sidan mot av någon oklar anledning och vissa dagar blev bilderna bättre än andra. Det var dock långt från perfektion och det kunde driva mig till vansinne eftersom allt jag vill ha är fina bilder !






Åtta månader senare experimenterade jag fortfarande, med bättre och bättre resultat. Dockorna var fortfarande vända mot sidan och jag funderade lite på om det egentligen var så bra som jag först tänkt.






Så i november förra året hamnade dockorna rakt fram igen och jag ägnade en hel dag åt att ställa in ljus och kamera för att kunna ta de mest optimala bilderna med tanke på förutsättningarna (jag är ju inget proffs precis och inte min utrustning heller). Genombrott ! För första gången kunde jag vara nöjd med resultatet. Det var hyfsat skarp och klart, färgerna var bättre och bakgrunden lika så. Och att äntligen få fram fina bilder gjorde jobbet med hemsidan så mycket roligare !






För er som undrar hur det egentligen ser ut när jag fotograferar i butiken kan jag säga att det ser ut precis så här. Det till vänster är en helt oredigerad bild som jag tog förra veckan (ja, på riktigt!) och det till höger är resultatet efter en omgång i Photoshop. Det hade varit så mycket lättare att ha en studio och få ordentliga bilder som inte kräver någon större bearbetning, men den här lösningen fungerar ändå utmärkt. Hur man ska förbättra webshopen är en fråga som hela tiden snurrar i mitt huvud men nu tycker jag ändå att bilderna är väldigt tydliga. Det är ju viktigt att man känner sig trygg med att man får hem något som ser ut som det man köpt, trots att man bara sett det bild. När jag fixar en bild i datorn har jag alltid plagget nära mig så jag kan kontrollera att till exempel färgerna stämmer överens.

Har ni tips på hur man kan göra bilderna eller fotograferingen ännu bättre är det bara att höra av sig !


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar