12.03.2016

SMALL TALK



Nyårsafton närmar sig med stormsteg och det brukar vara årets roligaste festlighet eftersom jag sitter på ett flygplan och vinkar hej då till Malmö på väg till en främmande stad ! I år kommer saker vara lite annorlunda på grund av att jag är höggravid och inte är i fysisk form att varken flyga eller festa. Det hindrade inte mig från att försöka fira en normal nyår, så för en månad sedan drog jag och Alice till Rom och firade nyårsafton i vanlig anda fast egentligen var Halloween för resten av världen. För min del var det dock alkoholfritt bubbel och bekväma skor som gällde men jag försökte hålla glamouren hyfsat på topp ändå.

Nu försöker jag som bäst lista ut hur man 1) firar nyår i Sverige och 2) firar nyår när man har en tre kilo bebis i magen. Blir opepp bara av att tänka på det, så istället tänkta jag dela med mig om mina favoritstäder att fira nyår i och vad man kan hitta på där. Helt baserat på egna erfarenheter, så klart.






Den dealen jag följer angående nyårsafton är att man ska åka till en stad man aldrig förr varit i. Det kan vara lite av en chansning, så det är viktigt att man gör research innan så man hittar en stad som passar. Fördelen är att ju att man får besöka ett helt nytt ställe och inleder sitt nya år med att känna sig lite mer berest. Nyår är också ett ypperligt tillfälle att besöka städer på då det inte är orimligt varmt så man hellre vill ligga vid en strand, men det ändå är fint och julmysigt överallt. De städer jag firat nyår i är Paris, Amsterdam, Berlin, Prag, Hamburg, Edinburgh och nu senast Rom. Normalt är vi borta två nätter och åker hem dagen efter nyårsafton för då är det oftast stängt och lite folktomt överallt ändå. Vi ägnar dagarna åt att shoppa och kolla sevärdheter och på kvällarna äter vi på restaurang och festar.

Bästa tipset när man väljer stad och bara tänker vara borta två nätter är att inte välja en för stor stad. Det gäller också att ha koll på att man hamnar i rätt del av staden, så man inte behöver ägna majoriteten av tiden att förflytta sig. Det mysigaste är ju om man kan promenera runt. Berlin var till exempel en stad som var mycket större än jag trodde och dessutom hamnade vi på ett hotell som var i utkanten av staden. I Hamburg hade vi ett hotell som låg bra, men allting låg så utspritt där eftersom det också är en väldigt stor stad. Då blir det liksom mer av ett träningspass där man ska power walk:a fram för att hinna med allt.






Eftersom det är så kort tid man är borta brukar jag planera det mesta i förväg. Jag vet hur man tar sig från och till flygplatsen, jag vet var affärer, restauranger och nattklubbar ligger i förhållande till hotellet och jag vet vilka områden som är värda att besöka. Jag vet framförallt var man ska vara vid tolvslaget för att kunna se fyrverkerier och vart man sedan ska gå vidare. Oftast har man bara flyt med att hitta grejer på vägen, men det finns alltid en uttänkt plan i förväg så man inte står där helt vilsen. Alice brukar kalla mig för sin lilla reseledare och hon uppskattar extra mycket det faktum att jag kollat upp alla gator på Google innan så jag vet exakt var jag befinner mig. Till det brukar jag även skriva ut en stadskarta och som jag märker ut allt på, mest eftersom jag gillar den grejen.







Så, vilka har då varit mina bästa städer att fira nyår år?

Amsterdam
Åh, Amsterdam. Det var kärlek vid första ögonkastet. Fördelen med Amsterdam var att det är en stad som inte är helt orimlig att promenera runt i under en dag. Där är dessutom fruktansvärt mysigt. Vi bodde på ett hotell som låg i det ungdomligare delen av stan, nära alla barer och pubar, affärer och vintage-butiker. När man firar nyår och planerar att festa om kvällarna är det absolut bästa om hotellet ligger nära, man tackar sig själv varje gång. Vi köpte biljetter i förväg till en enorm glitter-fest som var väldigt hype:ad och vi gick ut klädda från topp till tå i glittriga grejer, men det slutade ändå med att vi spenderade hela natten på en sunkig pub på en bakgata och hade jättekul. Plus att vi fick en massa komplimanger eftersom vi var överdrivet mer uppklädda än någon annan. Tips: håll er borta från Red Light District, det är inte värt att se.

Prag
Åh, Prag. Det var kärlek vid första ögonkastet. Vi bodde i närheten av den äldsta delen av staden, där turister hänger, men just den delen var så himla vacker med sina färgglada hus och trånga gator. I Prag går det bara att shoppa en sak och det är kristallglas. Där fanns inga roliga butiker alls, å andra sidan fanns där mysiga pubar och kaféer där man kunde värma sig och snacka skit. Vi fördrev dagarna med att promenera runt samt besöka julmarknaden. En stor fördel med Prag är också att det är extremt billigt. Tyckte jag strödde pengar runt mig som en galning men ändå försvann det inga pengar. En fancy drink på ett fint ställe kostade femtio kronor, att boka en privat svart Mercedes som hämtade och lämnade en på flygplatsen kostade fyrahundra kronor. Då ingick en välkladd chaufför med skärmmössa som höll upp dörrar och bar våra väskor.







Edinburgh
Åh, Edinburgh. Det var kärlek vid första ögonkastet. Edinburgh var en aningen större stad och med facit i hand skulle vi kanske bott i den äldre delen, men det var inte jättelångt att promenera dit från den delen vi bodde i. Oavsett var det en fruktansvärt härlig stad att besöka under julen! Dem hade också bäst fyrverkerier samt att staden anordnande ett helt enormt nyårsfirande som vi inte deltog i på grund av hittade på roligare saker. Tips: ät inte friterad Mars, det är inte värt det.

Rom
Okej, nu var det inte nyårsafton på riktigt när vi var där, utan det var väl mer som en vanlig weekend, men jag var så inne i nyårs-mentaliteten att jag ändå var bombsäker på att det var nyår på riktigt. Bland annat slängde jag ur mig att jag inte tyckte italienarna tog firandet på allvar varav Alice gav mig en trött blick och sa att det bara är november. Äh, egentligen kan jag inte ge några råd angående en nyår i Rom, men det var en bra stad i övrigt och passade min gravida kropp så den får hänga med här ändå. Vill gärna säga att det var en hyfsat billig stad, men det beror nog mest på att jag inte spenderade pengar på alkohol och tydligen blir allt väldigt mycket billigare då.


Hur ni än firar nyår så hoppas jag ni får det kul ! Är ni sugna på att resa iväg så kan jag bara säga: gör det. Det har varit så otroligt kul och jag ser fram emot kommande städer att besöka (Krakow, Warzsava, Moskava, Bratislava och Budapest är de som står överst på listan nu).






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar