7.27.2013

FIFTEEN





Under hästtävlingarna i Falsterbo blir jag kysst av en kille för andra gången i mitt liv, för första gången på riktigt. Jag är femton år gammal och har lyckats ta mig in på Strandbaden trots att jag är åtminstone tre år för ung, i den gamla byggnaden som några år senare brann ner till grunden. Mitt hår är så blont att det nästan är vitt och jag står på tå i mina blommiga Converse. Han är längre än mig och har mjukt lockigt hår som jag drar mina fingrar igenom. Vi står stilla mitt på dansgolvet i flera timmar utan att sluta kyssas, men när han ser bort några sekunder smiter jag iväg ut i sommarnatten, vågar inte vara kvar i den varma lokalen en sekund mer. Jag gömmer mig bakom människor som röker och skrattar tills mina vänner kommer och jag undrar om någon nånsin kommer kyssa mig igen. Just den natten sover tjugoettåriga Christian i samma säng som mig och Sandra. Han har långt hår och stark solbränd kropp och vi ställer frågor om hans bil, hans lägenhet, hans jobb - tjugoett känns så långt bort när man är femton. Han kliar myggbetten på mina fötter tills jag somnar och jag blir kär i honom. Dagen efter skiljs vi åt med en kram och ses aldrig mer igen. Ett år senare, min sista vecka som femton, är vi tillbaka i Falsterbo, samma men ändå annorlunda. Jag har kysst så många killar det året att jag aldrig hade kommit ihåg dem om det inte var för att jag skrev ner varenda kyss i min dagbok. Men jag har bara blivit kär i killarna jag inte kysst och kroppen har värkt av olycklig kärlek. Mitt hår är fortfarande blont men de blommiga Conversen är utbytta mot ett par röda tygskor med prickiga rosetter som jag tagit ur Sandras mammas garderob. De är alldeles för små men för fina för att låta bli. Jag har hittat en artikel om designstudenter från Central Saint Martins Collage of art and design och bestämt mig för att försöka leva på min kreativitet. Där, under hästtävlingarna i Falsterbo får jag det slutliga svaret att jag kommit in på den grafiska design-linjen jag sökt som gymnasieval. Beskedet gör mig nervös, jag kan ju inget om datorer och sånt alls, men vi firar det hela dagen och hela natten. Kicki träffar en kille från Småland och jag och hans kompis sitter på den tomma stranden och ser på när solen går upp. Han har slitna jeans, keps och mörk skäggstubb som river mot min hud när han försöker kyssa mig. När solen är helt uppe lämnar jag honom och med mina röda tygskor i handen går jag till arbetet som väntar inne på tävlingsområdet. En vecka senare fyller jag sexton och kan äntligen lämna femton med högstadie-ångest och den olyckliga kärleken bakom mig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar