6.02.2015

ABOUT | VINTAGE HATS




Något som jag hör väldigt ofta i butiken är varför man inte bär mer hatt idag ? Ja, varför gör man inte det ? För dem flesta är det nog en praktiskt sak, särskilt när man bor i världens blåsigaste stad Malmö. Själv älskar jag att bära hatt, även om jag kanske inte gör det allt för ofta. (Mest för att jag har en jättestor virvel mitt på hjässan och när håret lägger sig med virveln ser det ut som jag är flintskallig... Vilket jag inte alls tycker är kul.) Har två snarlika men ändå olika turbaner i svart sammet som från 1920- och 30-talet som brukar åka på när det vankas fest och jag inte orkar bråka med virveln. Älskar turbaner över lag, känns dekadent och modernt och exotiskt på samma gång. Plus att dem inte blåser av i första taget. Men hattar då, varför har man ens haft dem ? Historiskt har det varit för att troende kvinnor har behövt skyla sina huvuden. Först med huvor, slöjor och liknande och sedan gjorde den första hatten entre i slutet av 1600-talet. Modet för hatten har ändrats över tid, det har varit allt från stora hattar på enkla frisyrer och små hattar på väldigt stora frisyrer. Och länge ansågs en modist vara mer av en stylist, som såg till att hela outfiten matchade ihop med det verk man bar på huvudet.






Under efterkrigstiden drog kvinnor ner på sitt hatt-användande och under 60-talet, när ungdomstiden började, ändrades modet. Man höll inte längre så hårt på etiketter och inom modeindustrin ville man hellre blicka framåt än att se tillbaka på traditioner. Så i början av 1970-talet fick man i princip säga hej då till hatten och istället njuta av enkla frisyrer och en ledig stil. Och det är ju något som håller i sig än idag. Men ! När det vankas fest tycker jag allt man kan piffa till sin look med en hatt. Oftast har man tid att få ihop en frisyr och förankra hatten så den klarar en natts festligheter. Allra lättast är det att gå efter hattar från 1940-talet fram till 60-talet. Under 40-talet kom en enorm mängd olika hattar som passade allas stilar, frisyrer och ansikten, så där finns absolut något att hitta till sig själv ! När kvinnor slutade använda hatt efter kriget började hatt-tillverkare att satsa på extravaganta hattar. Gemensamt är att hattarna var små och höll sig nära huvudet. Vissa satt långt bak, andra långt fram.






Hattar från 1940-talet till 60-talet är absolut något att satsa på idag. Det finns som sagt så många olika stilar, vare sig man vill ha något litet, något stort, något romantiskt eller något modernt. Helt klart är hatten given på bröllop, men det fungerar också till trädgårdfesten, cocktailpartyt eller en solig utflykt. Själv funderar jag på att norpa åt mig den vita turbanen nedan. Ingrid, som ägde hatten från början, hade med sig foton från när hon bar hatten och jag måste säga att det var så fruktansvärt stiligt. Hon hade matchat denna ljusa, lätta hatt med en knälång tyngre klänning med trekvartsärm och båtringning. Bilderna var svartvita men jag ser framför mig att klänningen var djupt smaragdgrön. Till det bar hon pumps i samma nyans som hatten. Alltså. Très chic ! Så var inte rädda för hattar, dem kan åstadkomma magi !






 60s Rosebud Turban : HERE
 50s Macaron Fascinator : HERE
 50s Daisy Hat : HERE





 30s Wilhelmning Hat : HERE
 50s Midnight Dance Hat : HERE
 60s Maurice Cloche : HERE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar