3.22.2016

ABOUT | DRESSES




Startskottet för klänningssäsongen är igång i egenskap av klännings-bärare och vintage-proffs tänkte jag dela med mig av mina bästa tips och tankar när man vill bära vintage till fest ! De främsta fördelarna med att välja äldre klänningar framför nytillverkade är så klart givna vid det här laget - dem är unika och dem är i bra kvalitet. Vad innebär det då ?

Jo, bär man en vintage-klänning är det oerhört ovanligt att någon på en fest eller annan tillställning skulle dyka upp i samma klänning. Oftast är de uppsydda hos en skräddare, köpta i ett fint varuhus i Paris med bara ett fåtal klänningar av varje modell eller helt enkelt hopknåpade hemma av en duktig sömmerska. Det gör varje klänning unik. Det höjer även kvaliteten på plagget. Vad skulle man inte få betala för tygerna, handarbetet och arbetstimmarna idag ? Ganska mycket och med all rätt, men i dagens samhälle är det många som har svårt att lägga den summan på att få sig en fin klänning eftersom baler och fina fester inte hör till vår vardag. Vi är mer för jeans och täckjackor.






När jag skulle gå på nians skolbal hade jag aldrig hört talas om vintage förut. Men det var viktigt med en flådig klänning och mamma fick betala mycket för en i smaklöst tyg (som var 100% plast) som halvt föll sönder under kvällens gång. Suck, mitt livs värsta köp. När man är femton är dem flesta fortfarande i en ålder där man hellre vill passa än in att sticka ut och det märker jag i butiken också - de som ska ha balklänningar är oftast gymnasiestudenter eller äldre. Jag önskar iallafall att någon hade kunnat visa mig ett alternativ till nytillverkade klänningar då, så jag hade sluppit känslan av att känna mig utklädd när jag borde känt mig uppklädd. Till gymnasiets bal hade jag fått upp ögonen för vintage, men tyvärr var jag så traumatiserad av nians skolbal att jag helt enkelt struntade i att gå.

Skulle jag gå på bal idag - eller ett bröllop för den delen - så hade jag utan tvekan valt en vintage-klänning. Det finns ju en uppsjö med roliga och vackra klänningar att välja mellan ! (Kanske för många, till och med ?) Tack vare internet är ju utbudet enormt ! Börja med att kolla upp de olika årtiondena för att se vilket som passar din smak och din kropp bäst. Hittar man bara rätt storlek så är vintage-klänningar oftast mycket mer smickrande för kroppen än nyare klänningar och det brukar ju göra en på gott humör, vilket är ännu en fördel med att välja gammalt !






Nu är det också många studenter som är ute och letar klänning och där kan gamla bröllopsklänningar vara helt perfekta ! Alla bröllopsklänningar var ju inte långa, och vissa är enklare i snittet än andra. Om man nu vill ha en vit klänning, det vill säga. Undertecknad tog ju studenten i en "Dandy Gold"-färgad klänning, till exempel, och tyckte det gick utmärkt ihop med studentmössan och vita, lackerade kilklackar. Detsamma gäller dem som ska gifta sig, klänningen behöver inte alltid vara vit för att det ska kännas som ett bröllop !

Okej, är det dags för mig att berätta en hemlighet ? Det är så mycket galen-varning på det här att det knappt är sant, men jag har hittat min bröllopsklänning. Men det blir ju så när man jobbar i den här branschen, tänker jag. Jag har sett så många vackra klänningar genom åren och när jag så den här såg spratt det liksom till på ett sätt jag inte känt förut. Sedan provade jag den... och dog. Den var liksom sydd till mig, lyfte upp hela min vinterbleka uppenbarelse, hur skulle jag kunna blunda för det faktumet att den här klänningen tillhör mig ? Såg ut som en Dior-klänning från 1950-talet, otroligt smickrande för min figur, häpnadsväckande detaljer och tyg och ett långt släp, ja, ni hör ju. Fick ett "Say Yes to the Dress"-infall och satte på mig en slöja också och sedan stod jag och grät en stund och tänkte att jag är en strålande brud ! En strålande brud ! Strunt i att ett bröllop inte finns i sikte, det här är min bröllopsklänning. Så nu hänger den i tryggt förvar hos mig, ihop med förlovningsringen som jag köpte på en antikmarknad för några år sedan. Vad ? Det var ju precis en sådan ring som jag ville ha, klart jag slog till !






...låt oss återgå till ämnet ! Det finns ju så oändligt mycket möjligheter med en vintage-klänningar och mycket handlar ju om vad man bär till sin klänning. Vill man undvika att se ut som en filmstjärna hämtad ifrån 1940-talet så kan man använda sig av nya accessoarer. Själv tycker jag alltid att skorna har den mest avgörande rollen och bär oftast nya skor till mina vintagekläder. (Och vintage-skor till mina nyare kläder, så det är ett givande och ett tagande där !) Och våga gärna prova lite annorlunda saker. Hur ser det egentligen ut om man bär en urtjusig balklänning ihop med en helt vanlig och slarvig hårknut ? Hur ändras looken om parar ihop klänningen med ett par slitna Converse, kontra om man väljer pumps från Prada ? Hur funkar en klänning från 1930-talet ihop med skor från 1960-talet och en väska från 1970-talet ? Kläder är det roligaste som finns, så lek er fram till en look som passar både er stil och tillfället.

Lycka till med era vintage-klänningar !





All Items : HERE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar