5.20.2016

FILM OF THE WEEK


Ny vecka, ny film ! För att inte svika ett vinnande koncept så tar vi ännu ett kostymdrama med my girl crush Keira Knightley i huvudrollen. Och det här är faktiskt min allra finaste film genom tiderna, om jag bara fick se en enda film i resten av mitt liv skulle det vara den här. Om jag skulle dö i morgon skulle jag se den här filmen i kväll. Ja, ni förstår. Och sedan jag såg den första gången år 2005 så har jag sett den ungefär två till sex gånger om året. Jag ser den när är jag är ledsen eller lycklig eller bara behöver vila ögonen på något fint. Det är den senaste filmatiseringen (om man inte räknar med zombieversionen som kom nu, vilket vi inte gör) av Jane Austens Stolthet och Fördom och i mitt tycke den bästa. Den är gjord av Joe Wright, samma man som gjorde The Atonement och Anna Karenina, som lär synas här på bloggen också då även den är en storfavorit.






Jag är svag för Jane Austen överlag, men Stolthet och Fördom ligger mig närmst till hjärtat eftersom den är baserad på hennes eget liv. Fast till skillnad från riktiga livet gav hon sina karaktärer det lyckliga slut som hon och hennes systrar aldrig fick. Gråtvarning på den ! I verkliga livet kunde hon inte gifta sig med mr Darcy, eller Tom Lefroy som han hette, på grund av ekonomiska själ. Men i boken får dem varandra och den ekonomiska trygghet dem behöver för att kunna vara gifta lyckligt. Och hennes älskade syster var kär och förlovad i en man som åkte reste iväg och dog av sjukdom innan han hann komma hem. I boken så får hon givetvis också sin älskade i slutet. Ja, ni hör ju, det är vackert och fint och sorgligt på samma gång. En av de de sakerna som jag gillar med filmen är att Elizabeth och mr Darcy aldrig kysser varandra, ändå är det så mycket intimitet och kärlek mellan dem. Det är väldigt bra gjort faktiskt ! Men, USA har ett alternativ slut som fortsätter två minuter till där originalfilmer slutar och där slutar det hela med en kyss. Jag föredrar dock det andra slutet.






Annars handlar Stolthet och Fördom mycket om systrar och eftersom jag själv är uppvuxen i ett hem där vi är stökiga systrar, en mamma och en pappa som sliter sitt hår på grund av allt kackel så kan jag tänka mig att det är så här det hade sett ut om vi levt på slutet av 1700-talet. I vanlig ordning så älskar jag miljöerna, det är en magisk engelsk landsbygd som visas upp. Favoritmiljön och scenen är den här, smälter ihop till en hög på golvet varje gång jag ser den ! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar